«Ακριβώς», είπε ο Δάσκαλος Ριούταν. «Είσαι σαν αυτό το κύπελλο. είσαι γεμάτος ιδέες. Έρχεσαι και ζητάς διδασκαλία, αλλά το φλιτζάνι σου είναι γεμάτο. Δεν μπορώ να βάλω τίποτα μέσα. Για να μπορέσω να σε διδάξω, θα πρέπει να αδειάσεις το φλιτζάνι σου».
Πολλοί έχουν ακούσει παραλλαγές αυτού του παλιού βουδιστικού αποσπάσματος. Για να παραφράσουμε, πριν κάποιος μπορέσει να μάθει νέες έννοιες, πρέπει πρώτα να είναι ανοιχτός σε αυτές. Εάν κάποιος συνδέεται με υπάρχουσες ιδέες, τότε η εκμάθηση νέων ιδεών είναι πολύ δύσκολη.
Αυτή είναι μια έννοια που συναντάμε κάθε μέρα της προπονητικής μας ζωής, και από τις δύο κατευθύνσεις. Ως μαθητές, πρέπει να ασχολούμαστε με ανοιχτό μυαλό και να είμαστε έτοιμοι να αλλάξουμε), για παράδειγμα όταν αλληλεπιδρούμε σε διαδικτυακές ομάδες καθοδήγησης. Όπως είπε ο John Wooden τόσο εύγλωττα, «Όχι όλες οι αλλαγές σε εξέλιξη, αλλά κάθε πρόοδος είναι αλλαγή».
Ως δάσκαλοι, η «θεωρία του κυπέλλου» είναι αυτή που πρέπει να γνωρίζουμε συνεχώς. Όταν μιλάμε με παίκτες, τις περισσότερες φορές υποθέτουμε (ίσως δίκαια, ίσως όχι) ότι οι παίκτες δέχονται τις προτάσεις μας σχετικά με την ονομαστική αξία και προσπαθούν να τις εφαρμόσουν. Η πραγματικότητα είναι ότι αν δεν είμαστε ο μόνος προπονητής που είχε ποτέ ο παίκτης (και ίσως ούτε τότε), η διαδικασία είναι πολύ πιο περίπλοκη. Εάν ο προπονητής κάνει μια πρόταση να κάνει (αλλάξει) κάτι, ο παίκτης δεν διαγράφει τις υπάρχουσες γνώσεις του για να το αντικαταστήσει, προσθέτει στις υπάρχουσες γνώσεις του και προσπαθεί να τις συνδυάσει όλες μαζί. Το βλέμμα σύγχυσης δεν οφείλεται (συχνά) στο ότι δεν καταλαβαίνετε τις νέες πληροφορίες, αλλά στην προσπάθεια να τα ταιριάξετε όλα μαζί.
Ένας συγκεκριμένος παίκτης έρχεται στο μυαλό που είχε πρόβλημα με τα πόδια. Το δουλέψαμε απευθείας χωρίς μεγάλη επιτυχία. Κατά λάθος μια μέρα βλέπαμε και συζητούσαμε βίντεο και αποδείχθηκε ότι ολόκληρη η ιδέα του ρόλου του ήταν διαφορετική από τη δική μου. Μόλις ευθυγραμμίστηκαν οι ιδέες μας, το τεχνικό μέρος ήταν εύκολο. Αποδείχθηκε ότι δεν ήταν καθόλου πρόβλημα με τα πόδια. Η κατανόηση του τι υπήρχε στα φλιτζάνια μας εξοικονομούσε ώρες και ώρες πιθανότατα άκαρπης και απογοητευτικής εργασίας.
Πριν αλλάξετε οποιοδήποτε μέρος των τεχνικών ή τακτικών δεξιοτήτων ενός παίκτη, βεβαιωθείτε ότι γνωρίζετε τι υπάρχει στο κύπελλο αυτού του παίκτη.
ΠΗΓΗ worldofvolley.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου